
Ασφάλεια Σκάφους – Τι πρέπει να ξέρεις
Αν έχεις σκάφος ή σκέφτεσαι να αποκτήσεις ένα, καλό είναι να ξέρεις τι ισχύει με την ασφάλισή του στην Ελλάδα. Δεν είναι απλά θέμα προσοχής – είναι και υποχρεωτικό από τον νόμο.
Τι ασφάλιση είναι υποχρεωτική;
Ο νόμος λέει ότι όλα τα σκάφη που κινούνται στα ελληνικά νερά πρέπει να έχουν βασική ασφάλεια. Δηλαδή, ακόμα κι αν έχεις ένα μικρό ταχύπλοο ή φουσκωτό, πρέπει να το ασφαλίσεις σύμφωνα με το Νόμο, τουλάχιστον για:
- Υλικές ζημιές σε τρίτους για ποσό 150.000 € – Αν χτυπήσεις κατά λάθος άλλο σκάφος, να καλυφθούν οι ζημιές του.
- Αστική ευθύνη για σωματικές βλάβες έναντι τρίτων για ποσά 500.000 € ανά ατύχημα – Αν κάποιος τραυματιστεί από το σκάφος σου (είτε είναι επιβάτης είτε κάποιος τρίτος).
- Θαλάσσια ρύπανση για ποσό 150.000 € – Αν, για παράδειγμα, τρέξει πετρέλαιο ή λάδια στη θάλασσα.
Αν δεν έχεις αυτές τις καλύψεις, υπάρχει πρόστιμο και μπορεί να σου απαγορευτεί ο απόπλους.
Τι άλλο μπορώ να καλύψω (προαιρετικά);
Πέρα από τα βασικά που απαιτεί ο νόμος, οι ασφαλιστικές προσφέρουν κι άλλες καλύψεις που δεν είναι υποχρεωτικές, αλλά σίγουρα χρήσιμες – ειδικά αν θες να νιώθεις πιο ασφαλής.
Μερικές από τις πιο συνηθισμένες έξτρα καλύψεις με τις οποίες μπορεί κανείς να εξασφαλίσει το σκαφος του είναι η κλοπή (είτε ολόκληρου του σκάφους, είτε εξοπλισμού όπως GPS ή εξωλέμβια), ζημιές στο ίδιο του το σκάφος (π.χ. από πρόσκρουση, φωτιά, κακοκαιρία, από βύθιση ή ολική καταστροφή). Επίσης μπορεί ο ιδιοκτήτης να ασφαλιστεί για τυχόν ατυχήματα που αφορούν στο σκάφος για το πλήρωμα ή του επιβάτες του , καθώς και νομική προστασία, σε περίπτωση που εμπλακεί σε κάποιο περιστατικό εν ώρα πλεύσεων ή ελλιμενισμού όπου θα χρειαζόταν νομική κάλυψη.
Τι συμβαίνει αν το σκάφος είναι ανασφάλιστο;
Με το ασφάλιστρο για τις υποχρεωτικές καλύψεις να ξεκινάει από 30 ευρώ το χρόνο, δεν αξιζει τον κόπο να αμελήσετε την ασφάλισή του σκάφους καθώς με ανασφάλιστο σκάφος κινδυνεύει κανείς με Διοικητικά Πρόστιμα, Απαγόρευση απόπλου και Ποινικές Κυρώσεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης (ιδίως αν προκληθεί ατύχημα, το οποίο ο ιδιοκτήτης του σκάφους καλείται να πληρώσει εξολοκλήρου από την τσέπη του).
Γι’αυτό χρειάζεται να προσέξεις οτι η ασφάλιση πρέπει να είναι σε ισχύ όταν κινείσαι, να έχεις αντίγραφο του συμβολαίου πάνω στο σκάφος (για πιθανούς ελέγχους του λιμενικού) και επίσης να τσεκάρεις αν η ασφάλεια ισχύει μόνο για ελληνικά χωρικά ύδατα ή και για διεθνή σε περίπτωση πλεύσεων στο εξωτερικό.
Συνοψίζοντας, η ασφάλιση σκάφους δεν είναι απλά για να “μην μπλέξεις” με τον νόμο – είναι κυρίως για να νιώθεις ήρεμος ότι, αν γίνει κάτι απρόοπτο, δεν θα μείνεις ξεκρέμαστος.
Καλό καλοκαίρι